Löberöds IF
Fotboll

Värdegrund

Idrottsrörelsen bygger på att möten sker mellan människor. Möten i form av matcher, träningar, föräldrasammankomster, styrelse eller sektionsmöten. Denna värdegrunden har skapats för att skapa en god relation till de vi möter.

Värdegrunden vägleder oss i vårt föreningsliv och ska genomsyra vårt agerande och våra beslut. Den som bestämmer hur vi prioriterar och fördelar våra resurser, hur vi kommunicerar och rekryterar. Förutom föreningens värdegrund följer vi sektionernas policydokument kring verksamheten.

Som stöd i vårt värdegrundsarbete har vi följande värdeord:

Respekt

Vi tror på allas lika värde och ska visa respekt för varandra och de vi möter. Det innebär bland annat att vi:

• Pratar med varandra och inte om varandra.
  • Tror på medlemmarnas vilja och förmåga i föreningslivet.
  • Tolererar ingen diskriminering.
  • Sätter gränser i samtal som är kränkande eller diskriminerande.
  • Respekterar varandras val och åsikter.
  • Är lyhörda för medlemmarnas behov.
  • Bjuder in till dialog.
  • Visar tillit och förtroende för varandra.

Professionalism

Vi ska uppfattas som professionella och ödmjuka i externa och interna relationer. Detta innebär bland annat att vi:

• Har kompetens att utöva våra uppgifter.
  • Är ärliga och inger förtroende i våra möten.
  • Följer lagar, förordningar och stadgar.
  • Prioriterar rätt saker för att lyckas i föreningsarbetet.
  • Är förberedda inför uppgifter och möten.
  • Anser att mångfalden behövs i vårt föreningsliv.

Lärande

Vi ska vara en lärande organisation för att nå goda resultat. Därför är det viktigast medlemmarna såväl som organisation ständigt utvecklas. Detta innebär bland annat att vi:

• Ständigt förbättras.
  • Granskar och utvärderar vårt eget arbete.
  • Belönar ansträngningar och inte bestraffar misstag.
  • Lyssnar och lär av medlemmarna i föreningen samt andra föreningars medlemmar.
  • Tar ansvar för vår egen utveckling.

Mod

Varje medlem i föreningen ska känna ansvar och engagemang för klubben och dess fortsatta utveckling. Detta innebär bland annat att vi:

• Uttrycker våra beslut innan beslut fattas.
  • Följer och genomför fattade beslut inom föreningen.
  • Kommer med lösningar och inte problem.
  • Är engagerade i föreningens arbete.
  • Använder våra resurser på ett optimalt sätt.

Antagen av styrelsen 2016-09-06

Våra sponsorer